Webdesign bureau voor ZZP en MKB
Door: Quint Engel
Op: 14 december 2015

Mobiele website onmisbaar!

Mobiele zoekopdrachten winnen het van de pc

Het zat er al een tijdje aan te komen en het is zover! Google heeft aangegeven dat er in 2015 meer zoekopdrachten zijn uitgevoerd op een mobiele telefoon dan op een desktop! Is dit een verrassing? Nee, niet echt. De meeste mensen bezitten inmiddels een smartphone, mobiel internet wordt steeds sneller en mensen hebben handige apps en ‘shortcuts’ naar waardevolle content! We zijn 24/7 connected en staan altijd ‘aan’. In onderstaande grafiek over het internet gebruik is het verloop in het internetgebruik op verschillende apparaten te zien van 2008 tot 2015.

media-consumptie-per-dag

Mobiel vriendelijke websites een must!

Cijfers liegen niet. Een mobiel vriendelijk website is een must. Het gaat zelfs zo ver dat wij onze websites ‘mobile first’ ontwikkelen. Waar wij vroeger website ontwikkelde voor een desktop om vervolgens de mobiele weergave te checken, ontwikkelen we nu voor mobiel om in de tweede fase te kijken naar de weergave van de website op een dekstop pc.

Responsive website

Een responsive website past zich aan, aan het schermformaat waarop de website bekeken wordt. Zowel op een desktop, een laptop, een tablet als een mobiel apparaat is de website goed leesbaar. Om dit te realiseren worden elementen op de pagina bijvoorbeeld niet naast elkaar, maar onder elkaar weergegeven wanneer een website op een mobiel wordt bekeken. Maten worden bij responsive design opgegeven in procenten en de website schaalt dus constant. Bij bepaalde ‘breekpunten’ (sherm kleiner dan…) verplaatsen elementen op de pagina om alles goed leesbaar te houden. Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of de bruikbaarheid van de website.

responsive webdesign - mobiel vriendelijke websites

Adaptive website

Een adaptive design werkt niet met procenten, maar met vaste maten bij bepaalde ‘breekpunten’. Adaptive design past zich aan in vorm én functie en kijkt naar de aanwezige functionaliteit van het apparaat. Het verschil tussen responsive- en adaptive design is goed te zien op de volgende pagina: www.liquidapsive.com/. Selecteer rechtsboven ‘responsive’ of ‘adaptive’ en verklein het browserscherm met je muis.

Onze tijdsbesteding op onze mobiele telefoon

Wat doen we dan allemaal op onze mobiel? In onderstaande grafiek is te zien dat Facebook het meest gebruikte medium is op de mobiel. Adverteren op Facebook is dan ook onwijs waardevol, daarover vindt je meer in andere artikelen op ons blog.

Op enige afstand volgt youtube (videomarketing!), Google Play en Google Search. Vindbaarheid en een sterke mobiele website zijn dus onmisbaar in je online marketing strategie anno 2016.

mobiel-media-gebruik

Nog even…. een video’tje

Bel mij terug